Alla inlägg under september 2011

Av Therese - 12 september 2011 14:18

Är idag hemma med lillkillen då han hade feber, detta har nu släppt o han sover som en stock! Förkyldningarna kommer som en faktura med posten ;-)

Nu ska jag snart passa på att longera gamle hästen och röja upp stallet, har kommit efter i detta då det varit späckat schema hela veckorna. Skoj, men man måste iaf ta tag i allt för det försvinner inte..

I lördags stack jag o svägerskan B o hennes polare till Ullared, det var skoj! Ska spara ihop pengar för en till tripp helst innan jul..kan det hinnas med???

Vart ett täcke till vovven, dock använder inte jag detta mkt men det är ju en bra sak att ha så musklerna inte blir kalla i bilen innan/under/efter träningarna i vinter. Men tror inte det behövs annars, då det är en tålig rackare vi har med mkt päls. Jätte fint o bra verkade det iaf o kostade endast 99:-!!!Ligger annars runt 399-499:-!Annars vart det hushållssaker o lite kläder osv.


Ikväll är det handling kurs igen, Jippi! Slalom o "box"övningar..Wish me luck..Sickan fick sig ett bad idag o vart så mysig att klappa igen ;-P


Nä, har inget vettigt att skriva om så ska ta o pallra mig ut nu när lillen sover.


Av Therese - 9 september 2011 12:10

Ja, inne sitter jag fast brevid Kumla-fängelset iaf!.. Jobbar till 16.30 sedan är det full fart o hämta kidsen. Raka vägen hem till vovven och ska ge mig ut en liten sväng i skogen med Musse (hästen) Sickan ska få hänga på. Sedan blir det myyss i soffläge!!!

Undra om jag ska sova nåt i kväll eller vara uppe tills jag ska åka hemifrån vid 02.15?

Kanske kolla nån film eller dyl. Ska nämligen smita iväg med svägerskan o hennes polare till Ullared!!!haha.. var ca 9år sedan jag var där sist. Ska bli skoj o sätta sprätt på lite pengar!. Går till djur avd. först! sedan inredning o sedan resten.. Det är en plan iaf.


Undra om jag hinner få in lite agility-övningar innan jag rider iväg? Annars blir det lite mer på sön istället. Ska slänga in nån pinne till i slalomet och sedan ska jag träna min handling genom att använda en "box" övning. Det skulle vi även köra på mån. Måste även flika in att efter grundkusen så körde Sickan o jag lite av övningarna från konatktf o slalom kursens övningar och han var jätte duktig, men måste be nån filma lite så man ser hur/vad man behöver träna på.


Tjo o tjim!

Av Therese - 7 september 2011 08:34

Så har man invigt regnkläderna! Det var i måndags på agilityträningen som det öste ner hela tiden vi träna, men tror inte att nån hund påverkades av detta och inte vi heller efter en stund när vi testat olika handling övningar så vi vart varma i kläderna.


Handling-kursen i måndags gick bra, dock var Sickan såå glad o full i energi att han blir lite överambitiös, så när man gjort en övning tar han gärna en extrta sväng själv. Så man får fånga hans uppmärksamhet så fort som möjligt efter övningens slut. men go är han iaf!

                       I

x      I      I          ---

                       I

Detta var en enkel men bra övning som vi körde. Där man kan köra olika byten osv.

Visar verkligen vad man behöver träna mer på ;-)

         

(     '      '    )

      '      '            Här var det tunnel, hinder, hinder, tunnel valfri sväng till nästa hinder, sedan tunnel, hinder, hinder igen..osv


( = tunnel

' = hinder.


En rolig fart övning tyckte Sickan!

Körde lite slalom med fyra pinnar efter träningen och nu börjar det sitta mkt bättre, bara o träna vidare. Ska ikväll sätta upp mina hemma så man kan ta en enkel sväng när man ändå är ute med Sickan, tex i samband med hästarna får foder.

Igår på E fotbollsträning tränade vi target, anv en musmatta och det är inga problem att förstå att sätter man framtassen på den får man klick o godis! Ska prova att anv den nästa sväng till klubben på balansen, och A-hindret. Måste även börja träna in gungan.. Har inte gett mig på den än då jag tänkt att de med kontaktfälten/targeten skulle sitta lite innan så han tydligt förstår att han ska hela vägen ut o toucha targeten på gungan för att få belöning. Vet inte om det är rätt tänkt men man får ju lov att prova sig fram när man är nybörjare.. Scary.. ;-)


ikväll är det grundkursarnas tur att dansa runt i gräset, som säkert är jätte halt nu när det regnar.. Det är himla skoj att följa dem och hjälpa dem så gott man kan, sedan lär jag mig en massa bara att titta på de olika hundarna och sätten som personerna visar/ rör sig på. För det märkte jag själv i mån. att bara vrida en axel lite grann gör stoorr skillnad! Så tror att tio-dans är rena barnleken att lära sig i jämförelse!  


Tjo o tjim o macka damm!

Av Therese - 2 september 2011 13:04

Jaha, och vi tränar vidare..

Har nu hängt på en kurs som riktar in sig på nybörjar handling. De kändes okej efter första omgången, lite små saker som man vart varse om och Sickan var som vanligt väldigt glad o sprallig! Det är ju bra o skoj, och den dagen han inte är det är det nåt fel..enkelt att märka iaf.

Första träningen fick vi styra våra hundar på en cirkel med ca 8 hinder, sedan vart det olika linjer med hinder och tunnlar där vi fick prova framförbyten o bakombyten. Gick riktigt bra, tycker jag. Fast mer finslipning finns det ju alltid! snävar svängar o mer samspelta. Men roligt är det!

Tränar oxå vidare med slalom och kontaktfälten. Har försökt mig på att lära in target, så gott jag kan..Har enbart läst och sett på datorn. Så man får nog testa lite o se om det lossnar. Han verkar förstå vad jag vill då det nu börjar lossna och han försöker klura ut vad jag vill. Måste säga att bättre första hund kan jag inte ha! Då han alltid försöker förstå mig och vill jobba. Min älskling!


Har sedan fått äran att vara med på grundkursen och hjälpa till så gott jag kan.. Tror jag kommer lära mig mkt och det är en helt annan sak att inte ha med egen hund, för då är man så koncentrerad på sig själv att man nästa glömmer alla andra.

Men nu får man lära sig ta människor och deras hundar som individer och försöka göra deras kurs till en rolig upplevelse så de kanske vill fortsätta eller åtminstonde får en rolig stund med sin bästa kompis!

Måste säga att de var jätteduktiga! Allihopa!


Nu är det snart helg! och ska köra kontaktfält o slalom hemma i helgen, och på måndag är det kurs igen! :-)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards